ANA SAYFA

ANA SAYFA     /     LİSE -FİZİK /     Tavsiyelerim

5 Şubat 2020 Çarşamba

Öğrenme Evreleri


“Öğrenme” meselesi en ilkel haliyle baştan sona, çocukluktan yetişkinliğe nasıl ilerliyor?

İnsan yaşamı boyunca her gün öğrenme ihtiyacı ile ilerler. Ayakta kalma içgüdüsü, duyguları, yetenekleri, bulunduğu ortam, çevre vb. unsurlar insanı her zaman yeni bir şeyler öğrenmeye tetikler.

Öğrenme bir deneyim sürecidir ve bu süreç dört evreden oluşur;


Bilinçsiz-yetersizlik: Bilginin varlığından habersiz olunduğu ve o bilginin kullanılamadığı aşamadır.


Bilinçli-yetersizlik: Bilginin varlığından haberdar olunduğu ancak bu bilginin kullanılamadığı aşamadır.

Bilinçli-yeterlilik: Bilginin varlığından haberdar olunduğu ve bilginin kullanıldığı ancak bilginin otomatik yapılamadığı aşamadır.

Bilinçsiz (bilinçdışı)-yeterlilik: Bilginin varlığından haberdar olunduğu ve bilginin otomatik olarak kullanılabildiği aşamadır.

Yukarıda görüldüğü üzere öğrenme evreleri muazzam bir süreçle işlemektedir. En sık görülen durumlar ise “Bilinçli-yeterlilik” ve “Bilinçsiz-yeterlilik” durumlarıdır. Bilinçli-yeterlilik sürecinde kişi kendinden emindir, bilinçli ve yeterlidir. Konuyu biliyordur fakat düşünce ve davranışları hızlı, otomatik sürece yatkın değildir. Tekrar düşünmesi gerekir. Bunu geliştirerek Bilinçsiz-yeterlilik sürecine geçer. Kişi bu süreçte artık otomatiğe bağlar ve konuya hakimdir. Doğru seçimlerle ilerler ve tamamlar. Günlük yaptığımız birçok hareket bu duruma girer.

Peki öğrenme evreleri, yetişkin e-öğrenme sürecinde nasıl işler? Nasıl fayda aşamasına geçer?

Yetişkinlerin öğrenme sürecinde artık daha çok deneyim ve bilinç vardır. İhtiyaç gelişir. Bu yüzden kişi çoğu zaman öğrenmek ve geliştirmek istediği konuyu kendi tercih eder. Bir sonraki aşamada öğrenmek istediği konuyla ilgili başka unsurlar devreye girer: süreç, ilgi, içerik, zaman, yetkinlik, ilgi, fayda vs. Tüm bunların en etkin şekilde sağlanması durumunda kişinin öğrenme süreci; bilinçli yetersizlik’ten bilinçli yeterliliğe ve buradan da bilinçsiz yeterliliğe gelir.

Örneğin;

“Geri Bildirim Verme” eğitimini biliyor ve öğrenmek istiyorum.

“Geri Bildirim Verme” eğitimini aldım.

“Geri Bildirim Verme” eğitimini aldım ve etkin kullanıyorum.

E-eğitimde sonuncu deneyimi vermek ve bunu başarmak, karşıdaki kişiyi bilinçli yeterliliğe ulaştırmak, başarılı bir sürecin sonucudur. O yüzden kişiyi bu hale getirmek için kişinin kendi çabasına ek olarak devamlılığını sağlayacak dış etkenler gerekir. Eğitimin konu içeriğinin etkili halde verilmesi, görsel materyallerle uyarımı, etkileşimi vs unsurlarla uyararak, pekiştirme süreçleriyle birlikte günlük yaşamında da otomatik kullanabileceği bir davranış haline getirilebilir.

Bu öğrenme evrelerinin bilinci ile ilerleyerek, dijitalleşen dünyada e-öğrenme faydalı ve etkin bir şekilde kullanılabilir. Eğitimi yap-bitir, al-bitir düzeninden çıkararak, kişiyi aldığı eğitimle pekiştirmelerle birlikte günlük hayatında da bilinçsiz-yeterlilik düzeyine getirmek, konuya hakim, konu hakkında bilgilerini etkin kullanma ve otomatik davranışa dönüştürmeyi sağlamak, süreci baştan sona yönetmek ortaya çıkarılan işin başarılı bir şekilde tamamlandığını gösterir. İnsanın öğrenme evreleri dikkate alınır, her eğitimin bu evreler için uygunluğu sağlanır ve bilinç düzeyi son aşamasına getirilirse başarı kaçınılmazdır. O eğitim adından söz ettirir.

İhtiyaç-bilgi-öğrenme-pekiştirme-etkin kullanım.

Karmaşık bir problemi çözmek için bazen basit düşünmek gerekir.

kaynak
https://www.enocta.com/blog/ogrenme-evreleri/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder