Süreç okuma etkinliğinde
kullanılan ama bana göre birçok derste farklı amaçlarla kullanılabilecek bir tekniktir
“düşün eşleş paylaş” (think pair share). Süreç okuma öncesinde sınıftaki
öğrencilerden ikili eş olmaları istenir. Öğretmen uzun soluklu okunacak bir
kitapla ilgili yapacağı ön çalışmada, bu okuma sırasında kitabın üstüne
tartışılabilecek ve görüş yazılabilecek yerleri belirler.
Öğrencilere okunacak kitapla birlikte “düşün eşleş paylaş”
bölümlerinin neresi olacağı sınıfta açıklanarak öğrencilerin bu bölümleri işaretlemeleri istenir. (Örneğin 1. bölümün sonu, 46. sayfanın üçüncü paragrafının sonu gibi). İkili öğrencilerin süreç okuma sırasında arkadaşını beklemesi gerekmektedir. Her iki öğrenci de “düşün eşleş paylaş” bölümüne geldiğinde bir araya gelip o bölümle ilgili tartışma sorusunu öğretmenden alarak üstüne konuşup, tartışıp yanıtlamalıdır. Teknik bu şekilde sürdürülebileceği gibi “düşün eşleş paylaş” bölümleri ile birlikte sorular da eş zamanlı verilebilir.
bölümlerinin neresi olacağı sınıfta açıklanarak öğrencilerin bu bölümleri işaretlemeleri istenir. (Örneğin 1. bölümün sonu, 46. sayfanın üçüncü paragrafının sonu gibi). İkili öğrencilerin süreç okuma sırasında arkadaşını beklemesi gerekmektedir. Her iki öğrenci de “düşün eşleş paylaş” bölümüne geldiğinde bir araya gelip o bölümle ilgili tartışma sorusunu öğretmenden alarak üstüne konuşup, tartışıp yanıtlamalıdır. Teknik bu şekilde sürdürülebileceği gibi “düşün eşleş paylaş” bölümleri ile birlikte sorular da eş zamanlı verilebilir.
Böylesi bir çalışmada iki öğrencinin iş
birliği halinde çalışıyor olması, doğru yönetilirse öğretici ve motive
edici olabilir. “Arkadaşım
okumuyor” barajını kendisi çözmeyi denemeyip
öğrencilerin kendi
sorunlarını çözmelerine, çatışarak uzlaşmalarına fırsat veren
öğretmenler ilerde rahat edecekleri iyi bir tekniğin başlangıcını yapabilirler.
Bu teknik sadece Türkçe derslerindeki kitap okuma çalışmalarında
değil, diğer
disiplinlerde de kullanılabilir. Örneğin, fen bilimleri
dersinde yinelenebilir enerji konusunda bir öğrenci basılı kaynakları tararken
diğeri de internetten araştırma yapıp bulduklarını birbirleri ile paylaştıktan
sonra ortak bir sunum hazırlayabilirler.
Kaynak
www.mujdatataman.com
www.mujdatataman.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder