Sınıfta teknoloji kullanımı hemen karar verilemeyecek konulardan
birisidir çünkü sınıfta teknoloji kullanımını hem yüzde yüz savunmak zordur hem
de tam tersine ikna edici pek çok sav bulunur. Pek çok öğretmenin teknolojiyle
arası iyidir ve bazı durumlarda teknoloji faydalı olabiliir ama bazı durumlarda
dikkat dağıtır.
Teknoloji sayesinde çocuklar
anne babalarının ya da büyükanne ve büyükbabalarından çok farklı şekilde
öğrenebiliyorlar. Bugün bir şeyler öğrenmek istediğinizde cevaplar ve
araştırmalar hemen elinizin altında. Ancak erişimin bu kadar kolay olması
öğrencilerin çalışmayla ilgili düşüncelerini ve duygularını da değiştiriyor.
Sınıfta teknoloji kullanımına
dair artı ve eksi yönleri sıralamaya çalıştık:
1. Verilerin toplanması ve raporlanması: Öğretmenler çeşitli uygulamaları ve platformları
kullanarak bir öğrenci hakkında bilmeleri gereken, devamsızlık durumu,
sınavlardan aldığı notlar ve diğer bütün genel bilgiyi bir araya getirebiliyorlar.
Bu bilgi sayesinde öğrencilerinin sınıfın tamamına ve belli bir gruba göre ya
da bireysel olarak performanslarının nasıl olduğunu ölçebiliyorlar. Bu konudaki
pek çok uygulamanın raporlama özelliği de bulunduğu için, değerlendirme sonuçları
idarecilerle ya da velilerle paylaşılabiliyor.
2. Anında bilgi: Anında
bilgi edinmek, insanların, belki çoğunu kullanmayacakları bilgiler edindikleri
kurslarda vakit kaybetmeleri yerine, o anda karşılaştıkları sorunları çözmesini
sağlar. Dersler için de benzeri geçerlidir. Eğitim teknolojileri öğretmenlerin,
öğrencilerinin tam olarak nerede takıldıklarını tespit edip doğrudan doğruya
buna yönelik dersler planlamalarına yardımcı olur. Öğrenciler saatlerce ders
görerek, büyük bir kısmını zaten öğrendikleri konularla zaman kaybetmek yerine,
teknoloji sayesinde, ihtiyaç duydukları şeyi ihtiyaç duydukları anda
öğrenebilirler.
3. Farklılaştırılmış yönerge:
Eğitim uygulamaları (apps) sayesinde öğrenciler kendi hızlarında
ilerleyebilirler. Uygulamaların çoğu uyarlanabilir olduğu için öğrencinin
performansına bağlı olarak sorular ve problemler kolaylaşabilir ya da
zorlaşabilir. Progkamlar öğrencilerin öğrenme seviyelerini karşılayacak şekilde
ayarlanabilir. Ayrıca, pek çok uygulamanın ve yazılımın bulunması, aynı sınıftaki
öğrencilerin ilgi alanlarına ve seviyelerine bağlı olarak, benzer konuyu farklı
sistemlerle öğrenmelerini sağlar.
4. Farklı öğrenme yöntemler:Teknolojinin
sınıfa girmesi, öğrencilerin farklı öğrenme yöntemlerine maruz kalmasını ve
erişimini sağlar. Bazı öğrenciler öğretmenin ders anlattığı ders ortamında
başarılı olabilirken kimileri, eğitim yazılımlarından bilgi edinip kendi
başlarına öğrenebilirler. Öğrencilere farklı öğrenme seçenekleri sunmak,
onların farklı yöntemleri keşfedip denemesine ve sonunda kendileri için en
verimli öğrenme stratejisini bulmalarına olanak sunabilir.
5. Özel gereksinimler için yardımcı teknolojiler: Eğitim teknolojileri, özel gereksinimli öğrencilerin akademik
başarıya ulaşabilmesi için özel tasarlanmış uygulamalar sunuyor. Uyarlanabilir
kelime işlemci programlarından, konuşma zorluğu çeken çocukların
konuşabilmesini sağlayan programlara kadar pek çok uygulama, özel gereksinimli
öğrencilerin iletişim kurmasını kolaylaştırıyor, onları öğretmenleri ve sınıf
arkadaşlarıyla bir araya getiriyor.
Sınıfta teknoloji
kullanımının eksileri
1. Teknoloji ileride öğretmenlerin yerini alabilir:İnsanlar, eğitim teknoloji yüzünden gelecekte öğretmenlere
gerek olmayacağı konusundaki kaygılarını dile getirdiğinde, teknoloji
savunucuları onları ciddiye almaz. Ama bu insanların kaygılarının yersiz olduğu
söylenebilir mi? Teknolojinin işçilerin yerini alması öyle çok uzak bir geçmişe
dayanmıyor; otomobil sektörü, tarım ve üretim sektörlerinde üretimin pek çok
aşaması artık tamamen makineleşmiş durumda, işçilere ihtiyaç duyulmuyor. Çok az
insan öğretmenlerin modasının geçmiş olduğunu düşünüyor ama eğitim
teknolojilerindeki en son gelişmeler, öğrencilere yetkin bir şekilde bilgi
sunup değerlendirme yapabililiyor ve bunun için bir öğretmenin müdahalesine
gerek duyulmuyor. Bunun, gelecekteki etkisi nasıl olacak?
2. Öğrencilerin dikkati dağılabilir: Muhtemelen bu, sınıfında teknolojiden yararlanmayı düşünen
öğretmenlerin en çok endişelendiği konudur çünkü öğrencilerinin dersi dinlemek
yerine Twitter’da ya da Snapchat’de vakit geçireceğini düşünebilirler.
Öğrencilerin içsel merakları, kolayca ulaşabildikleri cihazlardaki sosyalleşme
ortamlarında ikiye katlanabilir gerçekten de.
3. Başkalarının çalışmalarıne erişimin kolay olması: İntihal, öğretmenlerin ezeli kâbusudur. Bugün öğrenciler
makalelere, ders notlarına, sınavlara ve daha pek çok ders materyaline
kolaylıkla erişebiliyor ve bu da öğretmenlerin, öğrencilerin yaptıklarının
özgün olup olmadığını saptamasını zorlaştırıyor. Öğrencilerin başkalarının
çalışmalarını olduğu gibi kopyalayıp kopyalamadığını anlayabilmek için
geliştirilen uygulamalar bulunmakla birlikte hiçbirisi kusursuz değil.
4. Sınıf dışındaki teknoloji erişiminin eşit olmaması:Bütün öğrencilerimizin sınıf dışında kullandıkları teknolojik
araçlar aynı değildir. Evet, kütüphane bir seçenek olabilir ama internet
bağlantısı için her zaman sıra beklemek gerekir, ayrıca herkese açık
bilgisayarlarda uygulama ve yazılım indirip kuramazsınız. Sınıfta teknoloji
kullanımı, eğer öğrencilerin hepsinin olanakları eşitse anlamlıdır. Ama eğitim
teknolojiisi programlarının evde de kullanılması gerekiyorsa öğrencilerin
dışarıdaki teknoloji olanaklarının göz önünde bulundurulması gerekir.
5. Mahremiyet:Öğrenci
bilgilerinin mahremiyeti, pek çok öğretmeni ve okulu teknolojik yeniliklerden
uzak tutmaya yetecek kadar önemli bir konudur. Artık uygulamalar ve platformlar
mahremiyet konusunda daha güçlü önlemler alsa da bunlar okulları potansiyel
riskleri göze almaya ikna etmeye yetebilir mi? Öğrenci bilgileri çok
değerlidir, öğretmenler bu bilgilerin, kullandıkları eğitim teknolojileri
uygulamalarında güvende olacağından emin olabilirler mi?
Sınıfta teknoloji kullanımıyla
ilgili tartışmalarda doğru ya da yanlış taraf yok. Eğitim teknolojilerinin hem
artıları hem de eksileri bulunuyor. Artıların eksilere ağır basmasını sağlamak
öğretmenlere, idarecilere ve bu alandaki personele bağlı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder